תחילתה של הרפתקה
כשחדשנות מעוררת מהפכה
כדי לבטא מה מפהימה את וספה כל כך חדשנית ומהפכנית, עלינו להתחיל במקור המותג. התמקדות בשנת 1946 – בה נוסדה וספה – מגלה את כל הרכיבים שממשיכים להפוך את הקטנוע הזה לאייקון של סגנון וחדשנות. פשוט מדי, מתוך השנים, וספה הצליחה להיות מתקשרת עם הרוח של הזמן, בלי קשר לעידן, ולעיתים תמיד בדרך ייחודית.
הווספה הייתה מוצר מקורי, שימושי ויפהפה שמיד כבש את ליבו של הציבור לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר איטליה בנתה את עצמה מחדש. יוצרה של הווספה, קורדינו ד’אסקניו, היה מעצב מבריק בעל גישה טכנולוגית מובילה ששילב יצירתיות והנדסה מכנית לכדי כלי רכב פונקציונלי, אווירודינמי ופשוט.

החדשנות של הווספה ככלי רכב התרחבה באופן טבעי גם לתרבות העירונית, מה שממשיך להפוך את הווספה לסמל עד היום. המותג התפתח לסגנון חיים המאפשר לרוכבים לנסוע בצבע ובכיף. הווספה הייתה מהפכה בשפה של הקטנועים: כיצד השתמשו בהם ומדוע נחשקו.

בהתבוננו בקווים של אב הטיפוס הראשון של הקטנוע (MP6) ובהאזינו לזמזום של מנוע 98 הסמ”ק שלו, אנריקו פיאג’ו לא יכול היה שלא לקרוא: “זה נשמע כמו ווספה!” (צרעה). ביטוי זה פתח מהפכת קמפיין שתעשה את דרכה ברחבי העולם ותשמש כבסיס למספר קמפיינים פרסומיים אייקוניים.
הווספה אומצה בהרחבה בזכות הקסם הייחודי שלה שחולל מהפכה באופן שבו אנשים התניידו בכבישים בכל רחבי העולם והשיק דרך חדשה לביטוי עצמי.

כבר בשנות ה-50, הסלוגן Vespizzatevi! נוצר על ידי הפיכת שם עצם לפועל. זה נחשב לקריאה לפעולה שבה הווספה מוצבת כאלטרנטיבה לתחבורה שתסייע בהפחתת זיהום. באותה תקופה, זה נחשב לקונספט חדשני ועכשווי והוא חודש על ידי סוכנות BBH הבינלאומית שהשיקה קמפיין מודרני ל”Vespa ourselves”. התחייה מחדש של הקמפיין האגדי המשיכה להתמקד בחופש –
לא רק כאמצעי תחבורה, אלא כמצב נפשי שהינחה רוכבים לזעוק בקול רם Live more Vespa!
התחייה מחדש של הקמפיין האייקוני החזירה לחיים את המסר המקורי של הווספה כאלטרנטיבה שמסמלת חופש ומצב נפשי מיוחד. זה מדגיש כיצד המיתוג והשיווק של הווספה מתפתחים עם הזמן, אך עדיין מקפידים על הערכים הליבתיים שהפכו אותה לכה פופולרית מלכתחילה.

גלו עוד דגמים

VESPA SILURO (TORPEDO)
1951
ב-1951 הווספה שברה את השיא היוקרתי ביותר שלה: הקילומטר המעופף. ב-9 בפברואר, בין הקילומטר ה-10 ל-11 של האוטוסטרדה של רומא (ליד אוסטיה), מנוע ווספה עם שני בוכנות נגדיים (הספק: 17.2 כ”ס ו-9500 סל”ד), שתוכנן על ידי קורדינו ד’אסקניו, ובהובלת דינו מזונצ’יני, רץ את הקילומטר המעופף עם זמן שיא של 21 שניות ו-4 מאיות שהם מהירות ממוצעת של 171.1 קמ”ש.
הישג מרשים זה של הווספה ב-1951 מדגיש כמה נקודות חשובות:
1. מנוע ווספה מיוחד עם שני בוכנות נגדיים תוכנן במיוחד לניסיון שבירת השיא.
2. המנוע יוצר על ידי המהנדס הראשי של ווספה, קורדינו ד’אסקניו, מה שמראה את המומחיות הטכנית של החברה.
3. הרוכב דינו מזונצ’יני הצליח להשיג מהירות ממוצעת מדהימה של 171.1 קמ”ש על פני קילומטר.
4. שבירת שיא מוכר זה הייתה הישג יוקרתי מאוד עבור ווספה והוכיחה את יכולות הביצועים של כלי הרכב.
האירוע סימן את ווספה כיצרנית כלי רכב חדשנית ובעלת ביצועים גבוהים, מה שחיזק את המוניטין שלה.

VESPA 125
1949
ב-1948 פיאג’ו השיקה ווספה חדשה. בין 1946 ל-1947 נמכרו ושווקו בחו”ל 1183 ווספות 125 סמ”ק (במיוחד בשווייץ). בסוף 1947 אנריקו פיאג’ו החליט להפסיק לחלוטין את ייצור הווספה 98 סמ”ק ולהמשיך רק עם ה-125 סמ”ק לשווקים באיטליה ובעולם. התאמות נוספות של הדגם כללו את זרוע המתלה הקדמית, מכסה המנוע שהורם כדי לאפשר גישה קלה יותר למנוע ולרכיבים מכניים אחרים. הסדרה הבאה של ווספה 1949, המוצגת כיום במוזיאון פיאג’ו, נראתה אפילו טוב יותר עם מערכת הקירור החדשה ובקרות תיבת ההילוכים המחודשות.
מודל הווספה מ-1949 כלל שיפורים משמעותיים כמו:
1. הפסקת ייצור מנוע 98 סמ”ק והתמקדות רק בדגם 125 סמ”ק לשוק העולמי.
2. שינוי זרוע המתלה הקדמית.
3. הרמת מכסה המנוע לגישה נוחה יותר לרכיבים המכניים.
4. שיפור מערכת הקירור ובקרות תיבת ההילוכים.
השינויים שופרו את העיצוב והפונקציונליות, והפכו את הווספה למוצר מוביל בשוק העולמי של הקטנועים.

“VESPA 125 “SIX DAYS
1951
מבחינה אסתטית, ה”סיי ג’ורני” (Sei Giorni) דומה מאוד לווספה 125, אך נבדלה בזכות מיכל הדלק שנהנה ממגן מקיף ותיק הצד הימני שהכיל מאייד גדול יותר. השם מקורו בהשתתפות ב”שישה ימים הבינלאומיים העשרים וששה” ב-1951, שבהם זכו בתשעה מדליות זהב. צוות המרוצים של פיאג’ו הורכב מ: ביאסקי, קאו, קרבס, מזונצ’יני, מרלו, נסטי, אופסו, ריבה, רומנו וויוואלדי. הווספה 125 “שישה ימים” גם זכתה בגביע הפדרציה האיטלקית לאופנועים ב-1951, שראתה שלושה רוכבים שולטים על ווספות איטלקיות (ג’וזפה קאו, מירו ריבה, ברונו רומנו).
הדגם המיוחד “Sei Giorni” של ווספה 125 תוכנן במיוחד לתחרות השישה ימים היוקרתית, עם שינויים כמו:
1. מגן מקיף למיכל הדלק לשיפור האווירודינמיקה.
2. תיק צד ימני גדול יותר לאחסון מאייד גדול יותר.
הצלחת הצוות האיטלקי על ווספות בתחרות הוכיחה את יכולות הביצועים והעמידות של כלי הרכב, כאשר הרוכבים זכו בתשעה מדליות זהב ובגביע איגוד האופנועים האיטלקי. הניצחונות האלה קידמו את המוניטין של הווספה כקטנוע מרוצים מנצח, מחזקים את התדמית שלה כיצרנית כלי רכב בעלת ביצועים גבוהים.

VESPA 125
1951
בדומה מאוד לדפוס של 1948, המכירות במהלך 1951 היו במגמת עלייה בזכות שיפורים בטכנולוגיה ובאסתטיקה. דגם 1951 אפילו התפרסם בבכורת הקולנוע שלו בסרט הרומנטי והבלתי נשכח “חופשה רומנטית” שסיפר את סיפור האהבה של אודרי הפבורן וגרגורי פק ברומא.
הופעת הבכורה של ווספה בסרט זה הייתה משמעותית מכמה סיבות:
1. הסרט הציג את הווספה בהקשר רומנטי ויוקרתי, קושר אותה לרעיון של הרפתקה ורומנטיקה.
2. הוא נתן לווספה חשיפה עצומה לקהל בינלאומי, מכיוון שהסרט היה להיט קופתי.
3. שילוב הווספה בעלילת הסרט הדגיש את התדמית שלה כסמל לסגנון חיים איטלקי אופנתי.
הפופולריות של הסרט בשילוב עם השיפורים הטכניים והאסתטיים במודל 1951 סייעו להגדיל את המכירות של ווספה. הקשר ההדוק שלה לקולנוע והתרבות הפופולרית הפך לחלק מרכזי במורשת המותג שלה.

VESPA 150 GS
1955
ה-GS 150 הייתה ציון דרך בהיסטוריה של הקטנוע, לא רק עבור ווספה אלא עבור כל השוק. היא נחשבת לקטנוע היפה ביותר שיוצר אי פעם בעולם וכיום מבוקשת מאוד. בשנות ה-50 השוק גם השתנה והווספה הפכה לסמל עבור צעירים להבדיל את עצמם. לראשונה נוצר רכב לשוק ההמונים עם מנוע שקט יותר וביצועים מרהיבים. לווספה 150 GS היו אישורים ספורטיביים שהיו תוצאה ישירה של ניסיונו של צוות המרוצים של פיאג’ו. למנוע הייתה כניסה ישירה לצילינדר והוא היה מסוגל להפיק 8 כ”ס ב-7500 סל”ד, לתיבת ההילוכים היו ארבעה הילוכים. המושב המוארך וגלגלי 10 האינץ’ הגדולים שינו מהותית את קו הווספה. גרסת קדם-סדרתית של דגם זה מוצגת כעת במוזיאון פיאג’ו.
ווספה GS 150 הייתה חדשנית במספר היבטים מרכזיים:
1. עיצובה הייחודי והמרהיב נחשב לאחד היפים ביותר אי פעם בקטנוע, מה שהופך אותה לפריט אספנות מבוקש.
2. המנוע השקט והחזק במיוחד סיפק ביצועים יוצאי דופן לקטנוע בשוק ההמונים.
3. האישורים הספורטיביים שלה נבעו מהמומחיות והניסיון של צוות המרוצים של פיאג’ו.
4. העיצוב הארוך יותר של המושב והגלגלים הגדולים של 10 אינץ’ שינו משמעותית את המראה האייקוני של הווספה.
ה-GS 150 קבעה סטנדרט חדש לקטנועי הווספה, עם עיצוב מהפכני וביצועים מרשימים שמיצבו אותה כסמל לבני הנוער. ההתקדמות הטכנולוגית והאסתטית שלה הציגה את החדשנות המתמשכת של המותג.

VESPA 150 SIDE-CAR
1955
הרכב הצדדי של הווספה נוצר בין סוף 1948 לתחילת 1949. הווספה עם הרכב הצדדי אפשרה נסיעה יציבה ונוחה למרחקים ארוכים. הרכב הצדדי היה עשוי מפלדת פח, הורכב ידנית וחובר לווספה באמצעות צינור יחיד. הודות לביצועים המעולים שלהם, גם על שטח מושלג ובמדרונות תלולים, דגם הרכב הצדדי הכתיב את עצמו לנוחות, קיבולת נוספת הודות לתא מטען קטן מאחור ונוחות נוספת במסעות ארוכים.
רכב הצד של הווספה היווה תוספת חשובה לקו המוצרים שלה מכמה סיבות:
1. הוא אפשר נסיעה יציבה ונוחה יותר למרחקים ארוכים, הופך את הווספה לכלי רכב מעשי יותר.
2. העיצוב המודולרי והבנייה הידנית הדגישו את הגישה האיכותית והמלאכה של ווספה.
3. היכולת לנווט בשטחים מאתגרים כמו שלג ומדרונות תלולים הוכיחה את יכולות השטח של הרכב.
4. אחסון נוסף ונוחות במסעות ארוכים הוסיפו לפונקציונליות והנוחות של הקטנוע.
השקת רכב הצד הדגימה את הגישה החדשנית של ווספה והרחיבה את היכולות והשימושיות של קו המוצרים שלה. זה עזר למצב אותה כיצרנית רכב קטנועים מגוונים המיועדים למגוון צרכים ושימושים.

VESPA 400
1957
בשיא ההצלחה של ווספה, פיאג’ו החליטה לגשת לעולם הארבע גלגלים. תמיד היה זה היעד של קורדינו ד’אסקניו לעצב את ווספה 400 הקטנה, מכונית עם מנוע דו-פעימתי מאחור. היא הושקה בשנת 1957 ופיאג’ו ייצרה 30,000 יחידות מדגם זה.
הכניסה של פיאג’ו לשוק הרכב עם ווספה 400 הייתה מהלך אסטרטגי מכמה סיבות:
1. זה אפשר לחברה למנף את המוניטין והפופולריות של מותג הווספה בקטגוריית מוצרים חדשה.
2. זה הרחיב את קו המוצרים של פיאג’ו מעבר לקטנועים, מגוון את תיק ההשקעות שלה.
3. ייצור 30,000 יחידות היה מספר משמעותי, מה שמצביע על מחויבות ומשאבים משמעותיים שהושקעו במיזם.
עם זאת, המכונית שמרה על כמה מאפיינים מזוהים עם ווספה:
1. היא עוצבה על ידי קורדינו ד’אסקניו, ממציא ווספה, ושמרה על רוח העיצוב שלו.
2. היה לה מנוע דו-פעימתי מאחור, בדומה לקטנועי ווספה.
הרחבת מותג הווספה לשוק הרכב הייתה שלב משמעותי בהתפתחות פיאג’ו, על אף שהווספה 400 לא הייתה הצלחה ארוכת טווח. זה הפגין את היצירתיות והחדשנות המתמשכת של החברה.