הרמוניה טבעית
כיצד ניידות גורמת לתחושה שתמיד אביב
וספה תמיד היתה קשורה בקשר הדוק עם הטבע והסביבה. עצם שמה מעיד על כך שמקורותיה של וספה נובעים מהטבע ומההרמוניה שהיא יוצרת עם סביבתה. רכיבה על וספה אינה רק בחירה חדשנית לשם יעילות וצריכת דלק נמוכה; זוהי גישת חיים. החל מהקמפיינים המוקדמים של המותג משנות ה-50 וה-60, וספה גורמת לאדם לחלום על בריחה מטחנת היומיום, הגעה ליעדים מרוחקים ומציאת מחדש של מגע עם עולם נקי, שמח ותוסס.
באמצעות קמפיינים פרסומיים, וספה גם נוקטת עמדה נגד גודש מכוניות וחד-גוניות. הקמפיינים העבירו את המסר שרכיבה על וספה מספקת תרופה מיוחדת לעייפות העירונית ומסמנת קרבה בין המוצר לעולם הטבעי בדרכים חדשות לגמרי. מספר סיסמאות פרסום מפורסמות פותחו, כגון Vespizzatevi (1950-54),Con Vespa si può (1968), וכן הידועה Chi vespa mangia le mele (1969-71).

קמפיינים נוספים כללו את Respira chi Vespa (1972) (“מי שרוכב על וספה נושם”) ו-Splende chi Vespa (1972) (“מי שרוכב על וספה זוהר”), ולאחריהם קמפיין פרסומי שראה את ההתיישרות של וספה עם הטבע באופן הוליסטי: וספה תוארה עם מגבת חוף “Oggi sono il mare” (1983) (“היום אני הים”) או עם מגפי הליכה “Oggi sono il bosco” (1983) (“היום אני היער”). קמפיין חשוב נוסף היה צורת וספה המתוארת דרך הרכב של פרחים ועלים ירוקים, שהיה חשוב מספיק כדי להיכלל בתמונות לוח השנה של שלהי שנות ה-90.


אבל זו הייתה המודעות האקולוגית של שנות ה-70 שהייתה הכוח המניע מאחורי אחד מקמפיינים הפרסומיים המפורסמים והמזוהים ביותר – sardomobili (כינוי למכוניות) של גילברטו פיליפטי – אשר מלגלג בקלילות על הצלילים הרועשים שמשמיעות מכוניות, שאינן שקטות כמו וספה.
ב-1972 נולד קמפיין “הסרדינים בעלי ארבעת הגלגלים” הצבעוניים, המתאר מכוניות שנמצאות בחניונים שבהם הן “לא נהנות מהשמש”, “גונבות את האוויר”, “תמיד מתחרות”, “לא אוהבות אחרים”, “צועקות בראש צופריהן” ו”גונבות זמן”. הקמפיין מראה, ולהיפך, ש”מי שרוכב על וספה” ממשיך לנצח, על ידי “זוהר”, “נושם”, משמיע שירי הלל לשלום, מכובד, “לוחש” במקום לצעוק ו”מגיע ראשון”. על פי הקמפיין, ה-sardomobili תפסו מקום – לא רק על הכרזות, אלא בחיים האמיתיים: בערים ובכבישים, מזהמים את האוויר ומפריעים לשקט. ובשנת 2018, Vespa Elettrica הפכה לשם נרדף לשקט, כמו גם להנאה מרכיבה ואיכות חיים גבוהה. היא ייצגה את העובדה שבחירה בוספה פירושה, בראש ובראשונה, מחויבות לאסתטיקה ושבועה לבלוט מהקהל.

חשוב לציין שוספה מוצבה כתרופת נגד ל-sardomobili, שהפכו לסמל של עולם מבוגרים מיושן, קונפורמיסטי ולא חופשי. לעומת זאת, וספה ייצגה עולם רגוע, אקולוגי, נקי ורענן מלא אנרגיה וצבע.

וספה הפכה למטאפורה לאביב נצחי; למעשה, הוספה פרימוורה המהפכנית נקראת על שם עונת האביב. מראשיתה בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 ועד היום, כמעט 75 שנים לאחר מכן, וספה שמרה על המחויבות הסביבתית שלה תוך עדכון הטכנולוגיה והמראה שלה כדי לספק את רצונם של אלו הרוצים לחוות את “המהפכה על גלגלים” החדשה של ימינו.

גלו עוד דגמים

VESPA 50 SPECIAL
1973
הוספה 50 ספיישל, ששווקה מאז 1969, הוצגה בעיקר לשוק הצעיר עם שינויים קוסמטיים בכידון, בפנס הראשי ובפנס האחורי. בשנת 1969 הושקה גם הוספה 50 אלסטארט. היא שמרה על אותו עיצוב כמו הספיישל, אך הייתה לה התאמה טכנית חדשנית: ההצתה החשמלית. משנת 1969 עד 1973 פיאג’ו השיקה אחת מהקמפיינים המפורסמים ביותר שלה: “מי ש’ווספס’ אוכל תפוחים” שהתייחס להצלחה של הוספה 50 ספיישל.

VESPA 50 PEDALI
1970
הוספה 50, שיועדה לשיווק בצרפת, עברה שינוי כדי להתאים לתקנות הצרפתיות. קטנוע חדש זה נדרש להתאמה על ידי פיאג’ו כדי לאפשר את התקנת הדוושות, מכיוון שהחוק הצרפתי קבע כי חובה שיהיו דוושות בכל כלי רכב דו-גלגלי. פריט מסוים זה משך מאוד את סקרנות הציבור והפך את הדגם הזה לפריט אספנות.

VESPA PRIMAVERA ET3
1976
הוספה ET3 פרימוורה הייתה הצלחה מיוחדת עם 144,000 יחידות שיוצרו. הגודל הקטן של המרכב, בדומה לוספה 50 סמ”ק, הבטיח תמרון זריז ושליטה מצוינת בכביש. היא פותחה בשנות ה-70 עבור שוק הנוער וכללה פרטים כמו אוכף מג’ינס.

VESPA 125 ET3
1976
ה-Vespa ET3 125, שנבנתה במיוחד עבור שוק הייצוא, הייתה בעלת אותם מאפיינים של ה-ET3 האיטלקית, יחד עם המושב, מכסה המאוורר ומגוון הצבעים. היא הייתה פופולרית במיוחד ביפן, שם היא נמכרה עד אמצע שנות ה-90.

GIANT VESPA
1977
דגם זה, המייצג את וספה PX ונבנה לרגל הצגת ה”ליין החדש” בפריז ב-1977, עבר שינויים לקראת השקת הוספה T5 שנים לאחר מכן. הוספה הענקית עוטרה על ידי האמן סטפנו טונלי בגרפיטי אורבני; תמונות אלו מוצגות במוזיאון פיאג’ו לצד הדגם ששוחזר כעת לצבעו האדום המקורי.

VESPA RALLY 200
1976
לאחר ההצלחה הגדולה של הוספה 180, ב-1972 פיאג׳ו פיתחה דגם שהונע לראשונה על ידי מנוע בנפח 200 סמ״ק. התגובה למוצר החדש הזה הייתה מדהימה, כאשר אנשים חיכו חודשים כדי לקבל אחד. מבחינה אסתטית, הוספה ראלי 200 ניתנת לזיהוי מיידי על ידי הגרפיקה הלבנה על השלדה וכן על המארז, ובזמנו היה לה את המנוע החזק ביותר עם הצתה אלקטרונית. מעל 41,700 דגמים של וספה ראלי 200 יוצרו בין השנים 1972 ל-1979.

VESPA P125X
1978
דגם זה, שהוצג בתערוכת מילאנו ב-1977 כוספה PX 125 החדשה, הפך לאהוב על שוק הנוער. הקווים המרובעים והשלדה הגדולה יותר הופכים את ה-PX לקלה לזיהוי. על הכידון היה מד מהירות, אשר עוצב מחדש לחלוטין, ודגם זה היה חדשני ביותר בזכות מתלה הקדמי המעודכן עם בולם זעזועים טלסקופי.

VESPA 100 SPORT
1978
דגם 100 ספורט, שנגזר מהוספה 90, פותח בשל חקיקה לגבי קטנועים בשוק האמריקאי. האורות האחוריים, במיוחד, גדולים יותר. ההגדלה בנפח ממנוע 90 ל-100 סמ”ק הושגה על ידי הגדלת קדח הצילינדר.