אופנה משתנה
אופנת שני גלגלים
החל מאמצע שנות ה-60, התקשורת ההמונית החלה להשתמש במונח מוד (Mod), ולקשר אותו לכל מה שנחשב פופולרי, אופנתי או מודרני. “מוד” היה קשור בקשר הדוק לתנועת הנוער של המודים או המודרניסטים – והשפיע על תנועות עוקבות מעבר לבריטניה, שם נולד. עם האסתטיקה המודרנית והמטען הפוליטי שלהם, המודים שימשו כפה למען הרצון לשינוי של הנוער. הם השתמשו בכביש כבמה שלהם והסתכלו על איטליה כנקודת התייחסות, הן מבחינת סגנון והן מבחינת ניידות.
למודים הייתה השפעה מכרעת על האופן שבו העיר נחוותה דרך ניידות. הם אכלסו את הכבישים בקטנועי וספה כדי להעביר תחושה של קהילתיות דרך תחושה של סגנון.

המודים השתמשו בקטנועי וספה כדי להעביר את מחויבותם לשבירת סטנדרטים ולהנאה חסרת דאגות, הן מבחינת אופנה והן מבחינת סגנון חיים.

בתקופה זו, דגם Vespa GS נצפה לעתים קרובות ברחובות לונדון כשהוא מקושט באופן אקסצנטרי. הרכיבה בקבוצה אפשרה למודים להעביר תחושה של רוח צוות ונחישות, שהיו מאפיינים המיוצגים באופן מושלם בלוגו הבלתי רשמי של המודים: דגל הממלכה המאוחדת (Union Jack) בסגנון של מטרה.
בשנת 2018 נוצרה קולקציית קפסולה מיוחדת של ביגוד ואביזרי לייף סטייל של וספה כמחווה לתרבות המשנה הצעירה הזו. הקולקציה התייחסה ישירות למודים, דבר שבא לידי ביטוי בעיקר בעיצוב הקסדות האייקוניות Nations (פריט חובה כשמדובר בסגנון דו-גלגלי).

המהפכה הסגנונית שהתעוררה בעקבות האימוץ הגלובלי של קטנועי וספה, כמו גם העניין המוגבר בלבוש קזואלי לקטנועים, עברה מהרחוב לתעשיית האופנה, בהשראת מנהלים קריאייטיביים ומותגי אופנה, מה שפתח הזדמנות לשיתופי פעולה מוצלחים יותר ויותר.

קטנועי וספה על דגמיהם השונים, הנתפסים כחדשניים, כיפיים וייחודיים, סחפו את לבם של מותגי יוקרה והשפיעו על מעצבי אופנה צעירים ברוחם הצעירה. שיתופי פעולה עם מעצבים החולקים את הערכים הבסיסיים של וספה – מקוריות, שמחת חיים וחשיבה מחוץ לקופסה – הניבו באופן עקבי שיתופי פעולה מוצלחים המייצגים הנאה חסרת דאגות.
הקשר של וספה עם עולם האופנה מבחינת התאמה אישית של כלי הרכב ושיתופי פעולה אופנתיים בלט במיוחד בשנות ה-2000 והתפתח עוד יותר בשנים האחרונות: Agent Provocateur, Vivienne Westwood, Donna Karan, Givenchy, Dolce & Gabbana – כולם יצרו שיתופי פעולה עם Vespa ET בשנת 2002, ולאחר מכן מהדורות מיוחדות מ-Vogue, Emporio Armani, RED ו-Christian Dior עם Vespa 946, וכן שיתוף הפעולה של Sean Wotherspoon עם Vespa Primavera.

קשה כמעט לחזות את שיתופי הפעולה העתידיים של וספה בתעשיות האופנה והיצירה, מכיוון שהמותג ממשיך להיות רלוונטי לסקטורים רבים בזכות יכולתו לגרום לאנשים להתמוגג, למשוך אותם ולשקף את הסגנון העולמי העכשווי.
גלו עוד דגמים

VESPA DALI
1962
בקיץ 1962, דגם הוספה שהוא כנראה הכי יקר בעולם כיום שימש להסעת שני סטודנטים: סנטיאגו גילן ואנטוניו וסיאנה. שני הצעירים פגשו את אמן הסוריאליזם, סלבדור דאלי. דאלי, תוך כדי כתיבת כרוניקה בת זמנו, לא הכחיש את המוניטין שלו ובאופן מוזר החליט לקשט את גוף הוספה, תוך הוספת חתימתו ושם אשתו ומוזתו גאלה. בקיץ 1999 בחירונה (ספרד) במהלך “יורווספה”, היא הוצגה ב”אמנות האופנוע” ולאחר מכן נתרמה באדיבות למוזיאון פיאג’ו על ידי ג’ובאני אלברטו אנייל.

VESPA 150 (VBA)
1961
הוספה 150 (VBA) הוצגה בשנת 1958 עם מספר שינויים. הצבע היה דומה לקודמותיה (כחול מטאלי), אך הפנלים הצדדיים קושטו בכמה פתחי אוורור מאלומיניום והאור האחורי היה גדול יותר ומצופה כרום לחלוטין. דגם זה הפך להצלחה גדולה הודות לאלגנטיות ולפונקציונליות שלו, וערך את הבכורה שלו במהלך המשחקים האולימפיים ברומא בשנת 1960.

VESPA 90 SUPER SPRINT
1966
דגם ה-Super Sprint 90 היה ללא ספק בעל העיצוב המקורי ביותר של וספה. המגן הוקטן בגודלו והחפצים בתא העליון הוצבו בין המושב לכידון. הגלגל הרזרבי, בדומה לוספה GS 1955, שוכן במרכז משטח מדרך הרגליים. ה-90 SS, כמו הוספה 50, נמנה עם הדגמים המבוקשים ביותר ומהווה פריט אספנות אמיתי.

VESPA 50
1963
הוספה הפכה לפופולרית מאוד בקרב רוכבים צעירים, בזכות היותה כל כך קלה לתפעול ונעימה מבחינה אסתטית. על מנת למשוך קהל רחב יותר, פיאג’ו הציגה את הוספה 50, אשר קודמה עם הסלוגן “צעיר, מודרני ו… ללא מסמכים”. זו הייתה וספה שעל פי חוקי תקנות התעבורה בשנת 1963, ניתן היה לנהוג בה ללא לוחיות רישוי וללא רישיון החל מגיל 14. הוספה 50 הייתה הקטנוע האחרון שעוצב על ידי קורדינו ד’אסקניו, וה-50 סמ”ק מהווה ציון דרך בהיסטוריה של וספה: משנת 1964 ועד ימינו יוצרו יותר מ-3 מיליון דגמים בנפח 50 סמ”ק.

VESPA 125 PRIMAVERA
1967
הנגזרת מדגם 125 VMA1, הוספה 125 “פרימוורה” הייתה הצלחה מיידית מאז השקתה. ביצועים, תפעול זריז ומנוע עוצמתי היו כולם תכונות שהפכו את הוספה פרימוורה להצלחה כה גדולה בשנות השישים. הפרימוורה כוונה לצעירים ופיאג’ו פיתחה את הסלוגן “עם וספה אתה יכול להיות” לקראת השקתה. היא עוצבה עבור בני 16 שאהבו ספורט וחיי חוץ ושלא רצו לאחר למפגשים חברתיים עם חברים בגלל פקקי תנועה בעיר. המאפיין העיקרי של הקטנוע הזה היה השלדה הארוכה יותר, מה שהפך אותו לקל אף יותר להסעת נוסע שני.

VESPA ALPHA
1967
כלי רכב זה שימש בסרט “דיק סמארט, סוכן 2007” עם ריצ’רד וויילר, מרגרט לי ורוזנה טאפאדוס. זוהי וספה 180 סופר ספורט ששונתה על ידי פיאג’ו והחברה האנגלית אלפא ויליס. הקטנוע הזה בסרט היה מסוגל לנסוע בכביש, לעוף כמו מסוק וגם לשמש כצוללת.

VESPA 180 RALLY
1968
לאחר ההצלחה של הוספה סופר ספורט 180, פיאג’ו פיתחה דגם 180 סמ”ק חדש בעל מפרט גבוה, עם מנוע ושלדה חדשים לחלוטין וכן שינויים קוסמטיים בכידון ובאוכף. הוספה ראלי 180 נותרה עד היום אחד הדגמים המצליחים ביותר ויוצרה משנת 1968 עד 1973 עם סך כולל של מעל 26,000 כלי רכב שנבנו.